CV

CV

CV عموما اولین برداشت اساتید و کارفرمایان از مدارک تحصیل شما است و باید آن را به گونه‌ای بنویسید که دستاوردها و تجربیات شما را به بهترین شکل به نمایش بگذارد, بنابراین نوشتن آن نیاز به اطلاعات کافی و دقیق دارد.در همین جهت ویتراپو در این مقاله سعی بر توضیح و تشریح مراحل و شرایط نوشتن CV دارد.

چگونگی نوشتن CV؟

CV مخفف کلمه Curriculum Vita به معنی برنامه زندگی است که در این جا مقصود برنامه تحصیلی (شغلی) زندگی است و سندی است که تاریخچه حرفه‌ای و تحصیلی شما را برجسته می‌کند و اصولا شامل اطلاعاتی مانند تجربه‌کاری, دستاوردها, بورسیه یا کمک های مالی که بدست آورده‌اید است.همچنین لازم به ذکر است که تمامی مطالبی که در CV قرار می‌گیرد نباید جز حقیقت باشد اما می‌توانید از نقاط قوت و مثبت خود به جای نقاط ضعف استفاده کنید.

تفاوت رزومه و CV

در واقع CV و رزومه فقط از این نظر با هم مشابه هستند که هر دو اسنادی شامل تحصیلات, مهارت‌ها و دستاوردهای شما هستند که به صورت خلاصه بیان می‌شوند اما CV و رزومه دارای تفاوت هایی اساسی با یکدیگر هستند.به طور کلی رزومه یک سند یک صفحه‌ای است که یک نمای کلی از نقش‌ها, مهارت‌ها و جزئیات تحصیلی قبلی شما ارائه می‌دهد و بر اساس موقعیت و فرصتی که پیش می‌آید نوشته می‌شود.
از طرف دیگر CV یک سند طولانی تر و دقیق تر است که معمولا روی کارهای درسی و تحقیقات دانشگاهی متمرکز است.هم‌چنین در CV تمامی اطلاعات شما به ترتیب نوشته می‌شوند و غیر قابل تغییر هستند و تغییرات آن فقط در Cover Letter اتفاق می‌افتد.

فرمت CV

به طور کلی CV شما باید مختص سوابق و متناسب با شغلتان باشد و هم‌چنین شامل بخش‌های زیر باشد:

اطلاعات تماس

این اطلاعات شامل نام کامل, شماره تلفن و آدرس ایمیل شماست که درج آن‌ها الزامی می‌باشد و هم‌چنین آدرس شما که درج آن اختیاری است.

مهارت ها و صلاحیت ها

در این بخش باید مهم‌ترین مهارت‌هایی که دارید و اساتید و کارفرمایان به دنبال آن هستند را شرح دهید تا تبدیل به بهترین کاندید شوید.

تجربه حرفه ای

شرکت یا سازمان، عنوان شغلی و تاریخ های استخدام را که از آخرین شغل شما شروع می‌شود، فهرست کنید و هم‌‌چنین وظایف شغلی، تجربیات و دستاورد های خود را فهرست کنید. برای نشان دادن مسئولیت های خود،هر نقطه را با یک فعل عملی شروع کنید.

تاریخچه تحصیلی

این می‌تواند شامل برنامه های فوق دکترا، مقطع کارشناسی ارشد، مقطع کارشناسی و دبیرستان باشد.فقط دو تجربه آموزشی اخیر خود را بگنجانید.تاریخ های حضور تنها در صورتی توصیه می شود که در پنج سال گذشته فارغ‌التحصیل شده باشید.

جوایز و افتخارات

از این بخش برای تشریح دستاوردهای خود در زمینه مربوط به برنامه خود استفاده کنید.با نام جایزه شروع کنید و سپس با سال اعطا، سازمانی که جایزه را به شما داده است و جزئیاتی مانند تعداد دفعات اهدای جایزه، چند نفر آن را دریافت کرده و … شروع کنید.

انتشارات و ارائه های مربوطه

در این بخش لیستی از ارائه‌ها, مقالات, کتاب‌ها و سایر انتشارات مهم که شامل نویسندگان, تاریخ انتشار, خلاصه, جلد, صفحه و شماره DOI باشد تهیه کنید.هم‌چنین برای ارائه ها عنوان, تاریخ و محل ارائه را درج کنید.

تصحیح cv از اشتباهات

قبل از ارسال درخواست خود، مطمئن شوید که CV خود را بدون هر گونه اشتباه یا ناهماهنگی بررسی کرده‌اید به عنوان مثال از یک همکار قابل اعتماد یا مربی حرفه ای بخواهید که آن را نیز بررسی کند.برخی از اساتید و کارفرمایان ممکن است الگوی CV و نمونه‌های CV خود را ارائه دهند تا مطمئن شوند که همه اطلاعات مورد نیاز را در قالبی که ترجیح می‌دهند درج می‌کنید.قبل از اینکه درخواست خود را ارسال کنید، به دنبال دستورالعمل های CV خاصی باشید که کارفرما و استاد بیان کرده است.

قالب CV

اکثر CV ها قالب و ساختار یکسانی دارند اما محتوای یک CV به نوع موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید بستگی دارد.لازم به ذکر است که زمان سازماندهی CV خود ابتدا مرتبط ترین بخش‌ها را در لیست خود قرار دهید تا اساتید یا کارفرما را به خود جلب کنید, خواه سابقه کاری شما باشد یا فهرستی چشمگیر از انتشارات.

CV

نکات لازم برای نوشتن بهترین CV

– در صورت امکان از کلماتی مانند “خلق”، “تجزیه و تحلیل” و “ابداع” را بگنجانید تا خود را به عنوان فردی که ابتکار عمل نشان می‌دهد نشان دهید.
-یک CV خوب هیچ غلط املایی و گرامری ندارد. از یک غلط‌گیر املایی استفاده کنید و از یک جفت چشم دوم برای بررسی سند استفاده کنید.
– نوع مناسبی از CV را با توجه به شرایط خود ایجاد کنید. تصمیم بگیرید که آیا CV مبتنی بر مهارت یا تحصیلی برای شما مناسب است یا خیر.
– مطمئن شوید که آدرس ایمیل شما حرفه ای به نظر می‌رسد. اگر آدرس شما نامناسب است یک حساب کاربری جدید برای استفاده حرفه ای ایجاد کنید.
-در مورد CV خود به هیچ عنوان از دروغ گفتن یا اغراق کردن استفاده نکنید زیرا علاوه بر اینکه عدم صداقت شما را به کارفرمایان و اساتید نشان می‌دهد ممکن است عواقب خیلی جدی هم داشته باشد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده در مقاله بالا CV خلاصه‌ای از تجربیات و مهارت‌های شما را ارائه می‌دهد و شامل اطلاعات گسترده‌ای است که منجر به دریافت تاییدیه از جانب اساتید یا کارفرمایان موردنظرتان می‌شود بنابراین نوشتن آن نیاز به دقت و دانش کافی دارد از این رو مشاوران مجرب ویتراپو با هدف پذیرش CV شما و با دانش کافی آماده راهنمایی و مشاوره رایگان و هم‌چنین نوشتن CV برای شما عزیزان هستند.

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

آیا برای مهاجرت به مشاوره احتیاج دارید؟

مشاوره را همین الان رزرو کنید یا بررسی کنید که واجد شرایط مهاجرت هستید
تماس با ما
ــــــــــــــــــــــــ یا ــــــــــــــــــــــــ
برای مشاوره رایگان کلیک کنید
فرم زیر را برای ما ارسال کنید و منتظر بمانید
مشاوران ویتراپو در اسراع وقت با شما تماس میگیرند