بورسیه های تحصیلی ترکیه

بورسیه های تحصیلی ترکیه

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان قصد دارند تا درس خود در کشور دیگری ادامه دهند. ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه های متعدد با استانداردهای روز اروپا و همچنین فاصله نسبتا کم تا ایران و هزینه های زندگی پایین یکی از پرطرفدارترین مقاصد دانشجویان ایرانی به شمار می‌رود.

بسیاری از دانشگاه های ترکیه از شما شهریه دریافت می‌کنند که حال بر اساس نوع دانشگاه که خصوصی باشد و یا دولتی این ارقام ممکن است متفاوت شود. بسیاری از افراد نیز هستند که به دنبال گرفتن بورسیه های تحصیلی هستند تا هزینه های خود را در دوران تحصیل کاهش دهند.

با ویتراپو همراه باشید تا در این مقاله به بررسی بورسیه های تصحیلی ترکیه بپردازیم و شرایط هرکدام از آنها را متوجه شویم.

آیا برای مهاجرت به مشاوره احتیاج دارید؟

مشاوره را همین الان رزرو کنید یا بررسی کنید که واجد شرایط مهاجرت هستید
تماس با ما
ــــــــــــــــــــــــ یا ــــــــــــــــــــــــ

شرایط گرفتن بورسیه های تحصیلی ترکیه به چه صورت است؟

ترکیه یکی از بهترین کشورهای آسیا برای ادامه تحصیل به شمار می‌رود. وجود تعداد زیادی دانشگاه که از حضور اساتید برجسته بهره می‌برند و همچنین از آخرین متدها و روش های روز دنیا برخوردار هستند باعث شده تا تحصیل در ترکیه بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب شود.

اما به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید چه شرایطی داشته باشید تا بتوانید از بورسیه های تحصیلی ترکیه بهره ببرید؟

• نمرات بالا در دوران تحصیل
• داشتن یک رزومه حرفه ای
• معدل بالا
• داشتن یک مدرک تحصیلی از دانشگاه معتبر
• داشتن مدرک بین المللی زبان انگلیسی با نمره خوب مانند نمره ۷ در آزمون آیلتس
• داشتن مدرک زبان ترکی در صورت لزوم
• داشت مقالات ISI نیز تاثیر گذار خواهد بود
• داشتن نامه تایید از یک استاد راهنما

بورسیه های تحصیلی ترکیه چه مزایایی دارند؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم متوجه شیم که چرا افراد زیادی به دنبال گرفتن بورسیه های تحصیلی ترکیه هستند و این کشور چه مزایایی به دانشجویان بورسیه ای خود می‌دهد.

از مهم ترین مزیت های بورس تحصیلی دریافت کمک هزینه دوران تحصیل خواهد بود. برای مثال اگر موفق شوید در دوره لیسانس و کارشناسی بورسیه تحصیلی بگیرید مبلغی معادل ۱۰۰۰ لیر ترکیه ماهیانه کمک هزینه خواهید داشت.

این مبلغ برای مقطع ارشد تا ۱۴۰۰ لیر هم افزایش خواهد داشت. از دیگر مزیت های گرفتن بورسیه های تحصیلی ترکیه هزینه بیمه درمانی رایگان برای دانشجویان خواهد بود. همچنین در صورت دریافت بورسیه های تحصیلی ترکیه هزینه بلیط اولین سفرتان به این کشور نیز رایگان خوهد بود.

از دیگر مزیت های مهم بورسیه های تحصیلی ترکیه نیز می‌توان به اسکان رایگان اشاره کرد. با توجه به اینکه هزینه اجاره خانه در شهرهایی مانند استانبول یا ازمیر بالا به حساب می‌آید این کمک هزینه برای شما کمک شایانی خواهد بود

بورسیه سراسری کشور ترکیه

این بورسیه که به نام بورسیه دولتی کشور ترکیه نیز شناخته می‌شود معروف ترین نوع بورسیه های تحصیلی ترکیه به شمار می‌آید. در این بورسیه دولت ترکیه تقریبا تمام هزینه های یک دانشجو را برعهده می‌گیرد. برای استفاده از این بورسیه باید دارای شرایط زیر باشید.

• باید در دوره کارشناسی معدلتان حداقل ۷۰ درصد از معدلتان در دوره دبیرستان و دیپلم باشد
• نمره معدلتان در دوره های ارشد و دکتری باید حداقل ۷۵ درصد از مقطع قبلی تان باشد
• این عدد برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی به ۹۰ درصد می‌رسد
• برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید زیر ۲۱ سال سن داشته باشید
• برای بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد زیر ۳۰ و برای دکتری باید زیر ۳۵ سال سن داشته باشید

همچنین برای گرفتن این بورسیه سراسری کشور ترکیه باید مدارک زیر را داشته باشید.

• مدارک شناسایی مانند پاسپورت و کارت ملی
• ۴ قطعه عکس
• مدرک دیپلم
• ریزنمرات دوره دبیرستان
• در صورت تحصیل در مقاطعی بالاتر از کارشناسی باید یک توصیه نامه از استاد داشته باشید
• در صورت نیاز مدارک آزمون های بین المللی را دریافت کرده باشید مانند آیلتس یا تافل
• برای تحصیل در مقطع دکتری وجود یک پروپوزال الزامی است

آیا برای مهاجرت به مشاوره احتیاج دارید؟

مشاوره را همین الان رزرو کنید یا بررسی کنید که واجد شرایط مهاجرت هستید
تماس با ما
ــــــــــــــــــــــــ یا ــــــــــــــــــــــــ

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه

یکی دیگر از راه های گرفتن بورسیه های تحصیلی ترکیه استفاده از برنامه های بورسیه ای خود دانشگاه می‌باشد. سالیانه تعداد زیادی از دانشگاه های ترکیه تصمیم می‌گیرند تا دانشجویان بین المللی ممتاز را به سمت خودشان جذب کنند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه شاید همه هزینه های شما را پرداخت نکند اما میزان هزینه های شما را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

برای مثال دانشگاه مدیپل آنکارا (ankara medipol university) در رشته های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، روانشناسی، معماری و حقوق انواع بورسیه های تحصیلی را ارائه می‌دهد که تا میزان ۵۰ درصد می‌تواند هزینه های شما را کاهش دهد.

مراحل اخذ بورسیه های تحصیلی ترکیه به چه صورت است؟

معمولا دانشگاه ها و دولت ترکیه برنامه های بورسیه خود را تا ۲۰ فوریه هر سال منتشر می‌کنند و به علاقه مندان فرصت می‌دهند تا در این برنامه ها شرکت نمایند.

شما می‌توانید درخواست خود را برای بورسیه به صورت آنلاین ثبت نمایید و تمامی مدارک خواسته شده از خودتان را برایشان بارگذاری کنید و پس از این مرحله دانشگاه مد نظر در مدت زمان مشخصی درخواست و مدارک شما را بررسی می‌کند و طی یک نامه نتیجه را به شما اعلام خواهد کرد.

درخواست برای بورسیه های تحصیلی ترکیه رایگان است و صرفا برای درخواست دادن ملزم به پرداخت هزینه ای نخواهید بود. مهلت ثبت نام در دانشگاه های ترکیه معمولا از ۲۱ دی ماه آغاز می‌شود و تا ۲ اسفند همان سال مهلت خواهد داشت.

ارزیابی درخواست و بررسی مدارکتان معمولا در فروردین ماه انجام می‌پذیرد و تا اردیبهشت نتایج درخواست ها ارسال خواهد گردید. در صورت موفق شدن به گرفتن بورسیه تحصیلی یک دانشگاه، شروع کلاس ها معمولا از شهریور ماه خواهد بود.

توجه داشته باشید که برای ثبت نام در سایت هر دانشگاه بهتر است که شرایط پذیرش دانشجو و همچنین بورسیه او در رشته و مقطع تحصیلی مد نظر خودتان را حتما بررسی کنید تا از دست دادن زمان جلوگیری نمایید.

همچنین در زمان انتخاب رشته تحصیلی به این توجه نمایید که رشته مورد نظرتان به زبان ترکی ارائه می‌گردد یا انگلیسی زیرا بر روی فرایند ثبت نام تان تاثیرگذار خواهد بود.

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

آیا برای مهاجرت به مشاوره احتیاج دارید؟

مشاوره را همین الان رزرو کنید یا بررسی کنید که واجد شرایط مهاجرت هستید
تماس با ما
ــــــــــــــــــــــــ یا ــــــــــــــــــــــــ
برای مشاوره رایگان کلیک کنید
فرم زیر را برای ما ارسال کنید و منتظر بمانید
مشاوران ویتراپو در اسراع وقت با شما تماس میگیرند